søndag 12. april 2015

Nr 2 av de syv store - Skjorte






Hvit eller blå skjortebluse er en av de syv store baseklassikere.

Det er mange kvinner som sverger til hvit skjorte i den klassiske, ettersittende modellen. De som liker og kler dette plagget, er høye, slanke og i alle fall sliter ikke med store pupper.

Jeg er ikke spesielt høy, i hvertfall ikke slank men med spor av midjen og er bevæpnet med nokså store fordeler, som gjør at alt tøy med knapper spriker.

Dessuten er den hvite fargen, utenom sommeren, problematisk. Jeg ligner et lik ikledd hvit laken. Og hele uttrykket blir for meg for stivt og for business-like. For ikke å snakke om at ettersittende (les: trangt) føles ubehagelig og det gidder jeg ikke være med på.





Så vekk med denne!

Men det finnes mengder erstatninger, som er kanskje verdt å vurdere. Fordi jeg liker så godt denne avslappede og ikke oppkonstruerte stilen.

En stor, herreinspirert skjorte, løs og ledig. Men ikke for stor og ikke for ledig, for ikke å minne om et telt! Og kanskje ikke nødvendigvis kritthvitt? Hva med off-white eller khaki eller blå?  Brett opp mansjetene, knepp opp øverste knapper.
Hvis du føler for det, kan du ha skjorta i buksen foran, men ikke bak. Ikke stramt, men litt posete. På en fin og varm dag, ikke så verst.

Du kan bruke lin- eller bomullkvalitet, og fargen er fra den nedtonede fargepaletten. Nedtonet. En skjorte du kan bruke alene eller sammen med blazeren.

Slik:





Og hvis du lurer på hvorfor jeg stadig bruker bilder av en strålende, langbeint og slank dame - alt det jeg ikke er - så er det fordi det er omtrent umulig å få tak i bilder av eldre modeller, for vi finnes jo ikke. Vi er gjennomsiktige og borte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er åpne for alle, velkommen!