onsdag 15. april 2015

Ingeniørinnlegg om valg av riktig bh



Feil bh er ulekker på en damekropp. Feil bh kan gi spenningsskader, skulderplager og dårlig holdning. Det er ikke flott når puppene henger nede på magen og bak på ryggen er det en stor bh-bue

Kjøpe-en-bh-dag er en tapt dag i mitt liv.  Jeg fordrar ikke handle bh, stå i et varmt avluke med gardin og prøve, og sjenert som jeg er, være engstelig for at butikkdamen stikker nesa si for tidlig og ser min avkledte, bleke kropp.

Men jeg lærte noe av erfaring og vet at jeg skal ikke handle bh på en varm dag, ikke midt i menstruasjon eller under eggeløsning. Ikke under stress og godt forbredt i hodet. Ikke en bh, men flere, så det blir en stund til neste gang. Ikke med en venninne, men alene, for bedre konsentrasjon og selvbedømmelse. Og når jeg er ferdig, skal jeg belønne meg self med en kopp kaffe (kake?)og kose meg og puste ut.

Her samlet jeg noen triks omkring tema.

De vanligste feil ved kjøp av bh er for stor omkrets, for små skåler og for løse eller for stramme stropper (men de kan reguleres). Den store omkretsen velges av frykt for ryggvalker, men det er helt feil tenkning!

Hvorfor ikke få viten om dine egne mål?

Mål deg selv til en riktig omkrets under brystene. Slipp ut luften ut av lungene og mål. Målbåndet skal være ganske stramt, men ikke gjøre deg vondt. Fikk du f.eks.73 cm, rund ned til 70,  77cm runder du ned til 75cm (altså runde ned til nærmeste fem eller null)

Det ubehagelige er at mest sannsynlig må du trekke enda 5 cm fra omkretsen. Du som måler 73cm kjøper da en bh med 65cm i omkrets.
90% av brysttyngden bæres av bh-omkretsen og ryggen. Ikke av stropper som borrer seg inn i huden.

Deretter en riktig skålstørrelse. Nå måler du løst, helst i en bh som ikke gjør deg flat (tider når brystene pekte oppover er borte). Mål deg midt på brystet, der omkretsen er størst. Dette blir et tall for riktig bh-skål og det hjelper de deg videre med i butikken.

Så tar du med deg målesresultatet til en professionell undertøybutikk for å starte bh-prøving og hjertelig lykke til!

Og tro ikke at du nå "har" din bh-størrelse for alltid. Om 1 år er du slankere eller større og kjøper et annet merke og da er størrelsen endret. Du må gjennom hele prosedyren hver eneste gang du skal ha en ny bh!




Sannheten er at en riktig bh er nokså trang, men ikke drepende stram. Såpass må du ofre! Den skal ikke skli opp på ryggen - da er omkretsen for løs. Brystene må i sin helhet inn i skålen, vær spesielt nøye med å "grafse" kroppen  inn i skålen fra under armhulen. Det skal ikke være "overbygg" over skålene, fire pupper skal du ikke ha. Denne øvelsen skal gjøres med kroppen bøyd fremover.

Var det noe mere?

Lær deg til å sjonglere med mindre omkrets og større skåler, for å få det akkurat riktig. Prøv  mange bh-er, forsøk med en bluse på for å se resultatet ordentlig. Stroppene har bare en hjelpefunksjon, for det er omkretsen på bh-en og ryggen som bærer tyngden av brystene.

Men - liker du å ha det behagelig, be my guest! Gå rundt i en sports bh eller ha en såpass omkrets at ingenting strammer (da får du tåle at bh-en kryper høyt opp på ryggen i en bue og puppene befinner seg langt nede på magen).

Og dette var hele oppfriskningskurs i kjøp av bh!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er åpne for alle, velkommen!