lørdag 7. mars 2015

Vet du ikke hva preppy stil eller it-jente er?









Snøen forsvinner i rask tempo. Snart er det vår og det koker i moteverden.Vi blir forklart med tekst og bilder i blader og på internett om de nye trendene. Selvsagt mangler det forslag for kvinner 50+, for moter gjelder  for 20- og 30-åringer. Men who cares?




Det dreier seg om fashionistaer (vet du hva det er? nei? det er selvsagt noen som er ivrig på å følge moten eller er involvert i moteindustrien ), it-jenter, motebloggere, modeller og gatemote under de store motevisninger i motehovedstader, som Paris, London og Milano.  Alle er der og sitter på første rad og gatene blir som  som en stor cat-walk. Fotografene tar bilder av unge kvinner, noen av dem i antrekk fra Mars, som for innvidde er sååå kule!






Rapportene er fulle av uttrykk som jeg ikke kjenner til og må ty til vikipedia for å få en tåkete forståelse.

Jeg leser om sporty antrekk med fargeblokkering, statementstøvletter (har jeg det?), 70-tallsstylen er det eneste som går inn, for det husker jeg jo (mye dongerystoffer og platformsko, usannsynlig vennlige for seriøse ankelvridninger9. Og striper, så mange striper - jo flere farger jo bedre.. Og ruter og grafiske mønstre.

Bohemstilen: bukser med sleng, semsket skinn og derfra er det bare et  lite skritt til hippiestilen, som jeg ikke gidder å undersøke videre, for hvem av oss ikke vet hva hippiestylen er?

Trender med humoristiske skrift på t-skjorter og store bamser fortsetter iår også. Rødt fra topp til tå i konkurranse med brannbiler.

Og preppy. Hva i huleste er preppy? - Jeg finner til slutt en lang forklaring på svensk om at det er en stil som forbindes med elite universitet  i USA og den høyre sosiale klassen, med behagelige stoffkvaliteter og sportinnslag, som kan mikses og matches uten regler.
Og  resten av forklaringen: nøkkelplagg for preppystilen er button-down skjorte (excuse me?), blazer, chinos (plagg laget av kaki eller bomullstoff - må vel være en bukse av bomull, halleluja!) stilrene kjoler. Der har jeg det!







Og for all del: det er helt innafor å vise undertøyet under gjennomsiktige kjoler og skjørt!

Videre er det prat om it-vesker  (for it-jenter?). Og om dere ikke fatter hva it-jente er så forklarer jeg det her: det gjelder i alle fall ikke oss, fordi it-jenter er trendsettere. Og det betyr ikke at de også er gode i data. "It" er rett og slett "det" om jenter som har det spesielle, som vi andre ikke har. Skjønner du nå?

Hva fikk jeg ut av all informasjon om de nye trendene for våren og sommeren? Mye god latter og
såpass mye eller lite at jeg tror jeg holder meg til mitt enkle og kjedelige. Uten striper og slengbukser og uten  morsom skrift. Og definitivt uten silkeklær med lodne tøfler til.

Foto: REX/All Over Press


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er åpne for alle, velkommen!