søndag 29. mars 2015

Et lite og lurt regelsett

Hva gjør disse franske kvinnene for å være chic, eller kanskje hva de ikke gjør?






Her er det noen få regler å ta med:



Ingen store logo eller synlige merkevarer

ikke en Luis Vutton logo-veske på en ekte parisienne, tenk det. Disse er for turister, du og jeg er       mere diskre





Neutral fargepalett

Uansett hvordan du liker det, så er det SORT - GRÅTT - NAVY - HVITT - KREM - BEIGE - BRUNT - BURGUNDER som er farger. Og brunt gjelder for det meste skinn mens burgunder er for accessorier..




Uniformering - ta det som du vil

Capsule wardrobe ( det finnes ikke så god norsk oversettelse, men jeg kan prøve meg på ) inneholder få klassiske plagg som ikke har med trender å gjøre - bukser . skjørt - kjoler - blazer - skjorter - t-skjorter - gensere - skinnjakke - trench coat - punktum, som det går an å kombinere og matche uten ende.
T-skjorte og  jeans til en blazer eller skinnjakke og med lave ballerinas er en uniform. En kjole med trench coat over er en annen uniform.
For det sies at kunsten av å kombinere klær er det største i fransk chic!




Jeg vet at hun på bildet er høy og slank og vi er små og litt tjukke. Men hva gjør det, hvis det går fint an å finne bukse, t-skjørte og blazer som er laget for runde former?



Ingen ekstreme utskeielser

Vekk med det


og nøy deg med dette:

eller dette



Behagelig fremfor ubehagelig

De franske idolene mine presser seg ikke til å bruke ubehagelig tøy. Ingen supertrange underdeler eller gensere, ingenting som er for kort og avslører det jeg vil holde skjult. Du skal kunne puste normalt!



Ikke overpynt deg

Om du faller for fristelsen til å ta på deg øredobber, kjeder, armbånd og 4 ringer, ta av deg det meste før du går ut av huset. Det er nok med et smykke, som betyr noe for deg!








Der ser du.
Ferdig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er åpne for alle, velkommen!