mandag 9. februar 2015

Sjarm og krystaller

En gang iblandt, blir savnet etter en ekte sceneopplevelse såpass dominerende, at jeg skjerper meg selv og ender med et par billetter i hånden. Da har jeg sortert ut aktuelle skuespill, lest gjennom kritikker og valgt ut mitt drømmestykke.

Kjære, vi skal i teater på søndag! Det er alltid meg som er kulturpådriver og følgelig jeg som må leve med skylden i tilfelle bomtur. For det hender.

Men det er noe ved teaterbesøk som alltid var og er stas.  Teaterhusets atmosfære, stor og lys, foaje,  demped lyd av samtaler, mennesker som spaserer frem og tilbake med program i hånden, klirrende glass, parfymeduft, søte gamle damer i lag,  kjoler og smykker, eleganse og diskresjon, studium av ungt og gammelt publikum og interiører. Forventninger til opplevelser i teaterstolen. Scenen og tungt teaterforheng. Lysekroner, plysj og edelt tre.  Minuttene før alt blir stille i salen og lysene slukner sakte og min kjære tar meg i hånden....















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er åpne for alle, velkommen!