mandag 16. februar 2015

Ned med korsettet!

Ikke det at jeg er den største fan av fransk design, men denne mannen har min respekt.

Han ville noe og brukte sin talent på å skape nytt og begrave gammelt en gang for alle.

Paul Poiret (1879-1944) var mannen som befridde kvinner for korsett og stive kleskoderegler.




Han var fryktløs for kritikk og ga kvinner harembukser, vakre, draperte og utsmykkede kjoler, tunikaer og kimonokåper og eksotiske hodeplagg - alt i nye, freshe og lekre farger.





Jeg skulle gjerne drikke champagne i 1000 og En Natt-visninger  i hans hager fulle av lykter, gjester og orientalsk stemning og eventyrlige kreasjoner!




Poiret hadde sine 5 minutter og brukte de vel. Han opplevde en formiddabel suksess, også utenom Paris. Som første skredder lagde han  signaturparfyme for sitt motehus, som bar hans datters navn: La Rose de Rosine.



Men verdenskrigen kom og ruinerte hans motehus. Poiret døde lutfattig. Han måtte gi tapt for enklere, funksjonell og billigere design lansert av blant andre Coco Chanel.

Det sies at da han en gang møtte Chanel i hennes sorte klær, spurte han hvem hun sorger over.
Chanel svarte: deg.

Det er flere ting han blir husket for, men for meg er dette størst:
Poiret ville at kvinnen skal kle seg i mest flaterende tøy for hennes figur og smak.  Og blåse i trender!

Jeg sier hurra for motekongen Paul Poiret!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er åpne for alle, velkommen!