onsdag 11. februar 2015

Kveldsro


Alle har ritualer før leggetid.
Om jeg ikke går gjennom punktene på min sjekkeliste, sovner jeg aldri.

Baderitualer. Alle gjør det; felles for menneskeheten å pusse tenner og smøre seg med krem.

Men før sov godt, på med lys i stua og hente ekstra lesestoff. Biografien om en fransk sanger og en asiatisk kokebok på nattbordet holder ikke. Jeg får med synonimordbok og reise fra slott til slott. Notisbok og penn for notater. Siste Newsweek også. Og en sudoku for jernen.
Nå kan jeg legge meg.

Zoologisk hage er alt på plass.Våre tre hunder står og tråkker i sengen  med tindrende øyne. Kveldens utdeling av hundegodiser starter nå. Leverbitene smuler heldigvis ikke.

Men vannglasset mitt? Opp og hente i tifelle hetetokter.

Nå er det min kvalitetstid! Strekke ut kroppen og lese. Kose meg.

Har jeg tatt omegatre-pillene mine? Nei, opp og finne de. Underveis til sengen tar jeg mobilen med, trygghet i tilfelle.
Nå, lese i fred på sengen. Har jeg glemt å åpne vinduet? Ikke mulig. Vinduet må opp. Uten luft ingen godnatt.
Lese. Har jeg tatt middagen til imorgen ut av fryseren? Nei, selvsagt ikke. Ut av sengen og på kjøkkenet. Vannskåla til bikkjene er tom, det ser jeg jo. Fylle opp. Tilbake til soverommet. Lese.

Min kjære venter med å legge seg til etter første 10 minutter i ro fra min nakenløping i leiligheten. Han hopper da i sengen, slår av lyset og sovner.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er åpne for alle, velkommen!