mandag 26. januar 2015

Så hva er det med denne minimalismen?


Minimalismen.

Er det en trend, som snart forsvinner slik andre trender gjorde?

Er minimalismen oppfunnet for velstående mennesker som velger seg ekstremt kostbare, men sparsomme  i uttrykk, gjenstander?

Er det livsstil hvor man skal klare seg med mindre i hverdagen og lage sine egne pølser og syltetøy?

Er det å la være å bytte 50" tv-en og beholde 40" for en stund til?

Er det en skippertakopprydning i skuffer og skap og kanskje på boden?

Er det å kle seg bare i hvitt?

Er det å rydde badehylla og beholde bare ett organisk produkt dandert sammen med en fin, hvit klut?

Er det tips om hvordan organisere livet sitt som her?

Vi forstår alle på egen måte hva minimalismen innebærer.

Her er min  forståelse av det:

  •  lage plass i mine omgivelser og  hodet for det som er viktig for meg
  •  og ja, rydde opp i dokumenter, skap og pc-en for å få nok luft og oversikt som gjør  meg fornøyd
  •  få bort engasjementer, mennesker og gjøremål jeg fint kan klare meg uten
  •  tenke godt gjennom hva jeg binder meg til


Min prosess har startet for 2 år siden.

Det går smått, men jeg prøver å rydde unna støyet jeg har selv skaffet meg i løpet av år. Og forhåpentligvis føre til mere harmoni i mitt liv.





Et litt jordnært eksempel på kvalene til en nybakt minimalist: fine, fine håndlagde kopper. Jeg har 8 av dem, hadde ikke hjertet å kaste.  Bruker aldri. For når vi drikker kaffe, velger vi alltid andre kopper, de enkle, hvite fordi kaffen smaker best av dem. Og disse?








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er åpne for alle, velkommen!