tirsdag 23. desember 2014

Varme minner

Til dere, kjære sølvjenter!
Jeg vet, jeg vet - lille julften idag, fortsatt mye å gjøre, ansvaret for vellyket jul, matlaging, innkjøpene, planlegging av juledagene hviler på dere. Fortsatt.
Jeg skulle ønske, at dere likevel får litt tid til dere selv, koselige stunder inn i mellom, venlige hendelser, varme, vakre øyeblikk, fine minner.
Jeg har et lite, gammelt minne, som dukker opp med juletrærne som pyntes i de tusen hjem. 

Jeg er en liten jente på 4-5 år. Juletre pyntes i stua, med glasskuler, englehår og lyslenke. Vi er ikke bortsemt med lys, det er lite av det, strøm koster penger, så vi lever i dunkelhet for det meste.  Mor pynter treet om kvelden, etter at barna er jaget i seng. Det skal være overraskelse til neste morgen og vi får ikke være med. Men jeg har utsikt fra sengen. gjennom to par, ruglete glassdører til treet. Øynene glir igjen, jeg holder meg våken lenge, jeg vet hva som foregår i stua og plutselig - ser jeg mange fargede lamper lyse på treet, de er utydelige gjennom det ruglete glasset, men akk! så himmelsk vakkert. Å, lykke! Ingen tanker i hodet, ingen bekymringer, bare pur lykke av lyset som tennes.

God, god jul til dere alle!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er åpne for alle, velkommen!