onsdag 10. desember 2014

Minimalisme og fransk chic for oss?

Jeg er helt nødt å nærme meg tema om den franske chic'en, nå som det er høytid og klesskap med dets innhold er hot ingrediens i livet
.
Det er vanskelig å forklare essensen i den franske chic'en, men jeg har funnet et bra forsøk på beskrivelsen:

to venninner skal på samme fest. Den ene trenger flere timer på forberedelser. Hun velger kjole, sko (begge bytter hun i siste liten) og bruker laaaang tid på negler, hud og hår. Avtalen er å hente den andre kvinnen og gå ut sammen. Venninnen åpner døren med gulrot i hånden - hun har glemt tiden. Hva??? Men vent bare et lite øyeblikk, sier hun. Hun er kledt i en dressbukse og kashmirgenser, klær hun idag brukte på jobben.  Hun løsner hestehalen og rister et par ganger på hodet,  Bytter til høyhælede, sorte sko og griper tak i en fin clutchveske. Til slutt litt parfyme bak øret og rød leppestift metamorfosen tar 3 minutter. Og hun er flott, naturlig og avslappet elegant. Hun er oh-la-la!


Nettopp, damer.

Dette krever selvsagt bra grunnlag fra før. En gjennomtenkt, liten garderobe i få farger, kvalitet fremfor kvantitet, de få plaggene passer med hverandre - alle underdeler med alle overdeler kan brukes om hverandre - og "pynt" består av noen få, små accenter, som et lite silkeskjerf, et smykke eller en fin klokke. Sko av bra kvalitet (ikke nødvendigvis med skyhøye hæler), en liten skinnveske som passer godt i hånden. Håret er bra klippet og lett å ordne, make-up diskre og leppestiften i frisk farge, velstelte og korte negler med bare et strøk gjennomsiktig neglelakk. Jeg skal også skrive om den ene, sorte kjolen som kan tjene oss gjennom de fleste være-fin anledninger. En drøm i all enkelthet , spør du meg.

Tenk på det neste gang dere skal i butikker, vær kresen, planlegg nøye, Kom heller hjem med et plagg som er bra og passer til det du har fra før. Hopp bukk over kjøpepress på grunn av salg og lave priser. Ha en enkel plan i hodet, hold deg til den. Du trenger hverdagsklær som du kan forvandle til finere antrekk med accessories og ikke mengder av "fine" klær som bare henger der og er ubrukelige når det gjelder.

Der fikk jeg sagt det, men kommer tilbake flere ganger til minimalistiske tanker om garderoben som er fin til oss, 50+.


P.S. Jeg har aldri klart å bli inspirert av moter visst av modeller. Dessverre. Mens denne damen taler til meg.
Margret Howell, av ukjent fotograf


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er åpne for alle, velkommen!