onsdag 17. desember 2014

Hva er viktig?

Sølvhåret vokser frem! Det synes ikke så godt på bildet ennå, takket været frisørens lysningstriks, men det kommer og etterveksten har aldri vært så stor. Men den skal få være i fred, for i mitt liv som sølvkvinne, blir det ikke ofret en ny tanke på ny kjemisk behandling.

Selvsagt er vi opptatt av utseende alle sammen, og tankene om hva "vil mine omgivelser si" dukker opp fra tid til annen. I neste øyeblikk vet jeg at mine omgivelser er mest opptatt av seg selv og sitt og at det spiller absolutt ingen rolle for folk, hva jeg har på hodet.

For jeg har en venninne som snart skal få oppleve, i takt med cellegiftbehandling, at håret blir helt borte for en stund. Og det er ganske likegyldig i forhold til den livreddende behandling. Det spiller virkelig ingen rolle, det eneste som hennes omgivelser bryr seg om, er at hun kommer tilbake helt frisk og kan fortsette å være en venn, kone og tante og glede alle med å være der for oss og at alt blir som før.

Selvopptatthet er et fenomen vi møter hos andre og oss selv, men hvis det settes i forhold til de store og viktige tema i livet, må det vike unna. Hvis det ikke gjør det, så er det noe alvorlig galt.

Foran mitt sølvhår, går det så mye annet og så mange mennesker, at det blir nesten litt latterlig å holde fokus på det. Men det er en liten milepæl i livet, en liten markering av en endring, "tenke nytt og anderledes" at det kanskje er verdt litt plass i en sølvblogg. Og meningen er å få flere til å bytte fokus mot andre utfordringer.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer er åpne for alle, velkommen!